Responsive image

< Blog sobre les dificultats d'aprenentatge


L’ansietat matemàtica en els primers anys i el seu impacte en el rendiment en matemàtiques

L’ansietat matemàtica en els primers anys i el seu impacte en el rendiment en matemàtiques

Les matemàtiques són un pilar essencial en l’educació i la comprensió del món que ens envolta. Durant la infància juguen un paper crucial en el desenvolupament cognitiu. En l’àmbit educatiu, les matemàtiques conformen la base de moltes habilitats. En l’àmbit personal, les podem trobar en tasques de la vida quotidiana, com ara fer la compra, llegir l’hora, calcular mesures, etc.

Tenint en compte la seva importància en la vida tant acadèmica com personal, investigadors, educadors i professionals de l’àmbit de la pedagogia han contribuït a incloure en la planificació curricular un programa ampli i complet que permeti consolidar el coneixement de les matemàtiques, treballant-les des dels primers anys.

Què és l’ansietat matemàtica

Què és l'ansietat matemàtica?

Les matemàtiques - i qualsevol assignatura que comporti la realització de tasques matemàtiques - són conegudes per la seva complexitat, ja que solen requerir diverses habilitats cognitives, com ara el raonament lògic, la capacitat de resolució de problemes o una comprensió profunda dels conceptes abstractes. Aquest fet pot intimidar a alguns estudiants a l’hora d’enfrontar tasques matemàtiques, detonant en l’anomenada ansietat matemàtica.

L’ansietat matemàtica és una resposta emocional adversa, sentiment de preocupació o pànic associat a les matemàtiques. Tot i comptar amb les habilitats necessàries per acomplir tasques matemàtiques, l’ansietat matemàtica pot afectar la confiança i la capacitat dels estudiants que la pateixen per afrontar problemes matemàtics, tot creant un bloqueig mental que pot reduir el rendiment acadèmic en aquest camp.



L’impacte de l’ansietat matemàtica en l’etapa escolar

En l’etapa escolar, l’ansietat matemàtica pot suposar un obstacle per assolir amb èxit tant l’assignatura de Matemàtiques per se, com també altres assignatures superiors relacionades, com ara Tecnologia, Física, Estadística, etc. A més a més, fora de la planificació curricular, qualsevol interacció que requereixi el pensament matemàtic també pot perjudicar que l’estudiant s’integri en aquest tipus d’activitats per la por i el rebuig cap a les matemàtiques.

A la llarga, si aquesta ansietat persisteix, es corre el risc que l’estudiant es desvinculi d’aquest camp de coneixement o que, fins i tot, el perjudiqui emocionalment, fins al punt de perdre la motivació per aprendre i desembocar en fracàs escolar. Per aquest motiu, convé identificar a temps l’ansietat matemàtica per aplicar les mesures adequades per combatre-la.



Els perfils més susceptibles a patir ansietat matemàtica

Diversos estudis científics s’han centrat a analitzar l’ansietat matemàtica i com atenuar-la per a un millor assoliment de les tasques matemàtiques. No obstant això, molts d’aquests estudis s’enfoquen en joves de secundària i adults. En l’actualitat, són molts els experts que asseguren que l’ansietat matemàtica pot manifestar-se des de la infància i, per aquest motiu, consideren important treballar-la des d’una edat primerenca per evitar que persisteixi en el temps.

A vegades, l'ansietat matemàtica pot ser el resultat de múltiples factors, incloent-hi experiències passades negatives amb les matemàtiques, manca de confiança en les capacitats d’un mateix, pressió externa per tenir un bon rendiment en matemàtiques o una metodologia d'ensenyament que no sigui compatible amb les necessitats individuals de l'estudiant. Per això, es considera important prestar especial atenció a perfils d’estudiants amb dificultats matemàtiques, amb baixa autoestima, com també infants amb altes capacitats intel·lectuals.


Com combatre l’ansietat matemàtica en els primers anys

Des dels primers anys de l’educació, és essencial establir una base positiva amb les matemàtiques per evitar que l'ansietat es desenvolupi. Diversos estudis conclouen que pal·liant l’emoció adversa i les preocupacions dels estudiants amb ansietat matemàtica s’aconseguirà un millor rendiment en les tasques matemàtiques.

Davant d’aquesta premissa, els experts recomanen:


  • Fomentar una actitud positiva. Tant des de l’escola com des de casa, és vital donar reforç positiu a l’esforç de l’estudiant per motivar-lo a què continuï aprenent.
  • Incloure noves formes d’aprenentatge. Per generar una dinàmica més atraient, molts centres aposten per la gamificació com a mètode d’ensenyament que incorpora el joc. Existeixen diversos jocs els quals es poden aplicar en l’entorn educatiu, aportant una major motivació per l’aprenentatge.
  • Crear un entorn de confiança i suport. El factor de l’entorn és rellevant en el procés d’aprenentatge. Convé evitar la pressió, les expectatives i els estereotips perquè els estudiants no vegin l’aprenentatge matemàtic com una experiència negativa.
  • Promoure la comunicació i la comprensió. Cal anar més enllà de la memorització de fórmules i fomentar la comprensió del "per què" d'un concepte. Al mateix temps, és vital assegurar un espai de comunicació perquè l’alumnat expressi els seus dubtes, preocupacions i perspectives.
  • Donar lloc a la pràctica. Per assolir tant els coneixements com els hàbits d’un aprenentatge continu, és important mantenir una activitat i pràctica constant, per exemple, jugant diàriament amb videojocs matemàtics per aprendre de manera lúdica.


Space Number

Davant la presència de dificultats matemàtiques o discalcúlia, oferim Space Number, l'aplicació per a mòbil i tauleta disponible per a Android i iOS, amb la qual els infants de 5 a 8 anys podran jugar mentre aprenen en qualsevol lloc i en qualsevol moment. Per fer front a l’ansietat matemàtica, el més important és generar un entorn motivador i distès per reduir les emocions adverses cap a les tasques matemàtiques.

Space Number segueix la metodologia NeurekaNUM i es basa en l’evidència científica per oferir als infants aquelles activitats que seran més efectives en el seu procés d’aprenentatge. Les sessions tenen una durada màxima de 15 minuts al dia, garantint fer un ús puntual i amb un objectiu clar en l’àmbit educatiu.



Evidència científica:

Jameson, Molly. M. (2014). Contextual factors related to math anxiety in second-grade children. The Journal of Experimental Education, 82(4), 518-536. DOI: 10.1080/00220973.2013.813367.

Maloney, Erin. A.; Beilock, Sian. L. (2012). Math anxiety: Who has it, why it develops, and how to guard against it. Trends in cognitive sciences, 16(8), 404-406. DOI: 10.1016/j.tics.2012.06.008.

Vukovic, Rose. K.; Kieffer, Michael. J., Bailey, Sean. P.; Harari, Rachel. R. (2013). Mathematics anxiety in young children: Concurrent and longitudinal associations with mathematical performance. Contemporary educational psychology, 38(1), 1-10. DOI: 10.1016/j.cedpsych.2012.09.001.

Wu, Sarah; Amin, Hitha; Barth, Maria; Malcarne, Vanessa; Menon, Vinod (2012). Math Anxiety in Second and Third Graders and Its Relation to Mathematics Achievement. Frontiers in Psychology, Vol. 3. DOI: 10.3389/fpsyg.2012.00162.

Comença amb NeurekaLAB

Acompanyem als nostres infants a superar les dificultats d'aprenentatge