L’educació és una disciplina on convergeixen una gran varietat de perfils en una mateixa aula. El repte de l’educació és facilitar l’aprenentatge en cada un dels perfils d’estudiants, per garantir un ritme acadèmic similar a tot l’alumnat. Ara bé, al llarg de l’aprenentatge poden sorgir complicacions: manca de motivació, presència de dificultats d’aprenentatge, baixa atenció i assimilació de nous coneixements, etc.
Les noves generacions creixen en un entorn digitalitzat i amb un alt grau d’estímuls audiovisuals, i la incorporació de les tecnologies en el seu dia a dia cada cop és més recurrent. El paper actual de l’educació proposa acostar l’aprenentatge a partir de noves metodologies d’ensenyament que proporcionin estímuls atraients als estudiants.
Diversos estudis asseguren que els jocs - en qualsevol de la seva naturalesa - fomenten l’atenció, la imaginació, la memòria, el pensament lògic, etc. En l’educació convencional s’aporten nous coneixements, però sovint molts estudiants no poden assolir el ritme d’aprenentatge esperat. Per aquest motiu, s’han anat incorporant nous mètodes d’ensenyament per incentivar un aprenentatge més enriquidor, com ara els serious games, jocs amb una finalitat no centrada únicament en la diversió, sinó per aconseguir uns objectius específics.
L’aprenentatge basat en el joc (o ABJ) és un mètode d’ensenyament que empra l’ús dels jocs i els serious games amb la finalitat de potenciar les diferents capacitats dels infants durant el seu procés d’aprenentatge. A partir del joc, s’ofereix una forma d’aprenentatge més atraient per tal d’incrementar la motivació a les aules. L’objectiu de l’aprenentatge basat en el joc és aportar el coneixement d’una forma divertida i motivadora, generant un entorn lúdic mentre s’aprèn.
L’aprenentatge basat en el joc no només ha demostrat ser una forma d’ensenyament trencadora del model educatiu convencional per fomentar una educació més motivadora, sinó també serveix per identificar i potenciar les diferents capacitats dels infants en cada àrea de coneixement, un aspecte clau per millorar la comprensió i l’assimilació d’informació en nens i nenes amb dificultats d’aprenentatge.
Per optimitzar el procés d’aprenentatge, es considera important combinar l’educació convencional amb activitats d’ABJ. Incorporar el joc en l’educació ofereix els següents beneficis:
L’aprenentatge basat en el joc implica una participació activa de tota la classe, reforçant així la seva relació i promovent un entorn col·laboratiu. En el cas dels nens i nenes amb dificultats d’aprenentatge, poden seguir un ritme d’aprenentatge adaptat a les seves necessitats, ja que el joc els permet prendre el control i crear autonomia del seu progrés. Per altra banda, incloure jocs durant l’aprenentatge ajuda a construir un ambient distès i motivador perquè l’alumnat assumeixi nous reptes mentre aprèn.
Els serious games s’han anat expandint al llarg del temps a mesura que han anat demostrant la seva efectivitat en mètodes com l’aprenentatge basat en el joc. El paper d’aquests jocs en l’educació és treballar i millorar les capacitats dels estudiants en les diferents àrees de coneixement. És per aquest motiu que els jocs poden aportar noves formes d’aprenentatge, més adaptatives i entretingudes, en els nens i nenes amb dificultats d’aprenentatge.
El joc Fórmula, de Tranjis Games, és una aventura matemàtica en forma de cartes, on els infants podran millorar la seva habilitat en el càlcul a partir de cartes numèriques i cartes amb signes d’operacions. És un joc que es pot posar en pràctica tant a l’aula com també en família, on l’objectiu és ser més àgil que els altres per crear diferents igualtats matemàtiques jugant amb els números i els signes, i desfer-se de les cartes de la mà abans que ningú.
“Fórmula” és un joc ideal per a nens i nenes amb dificultats matemàtiques o discalcúlia, ja que permet treballar les següents capacitats:
En el joc Carrera de Letras, de Lúdilo Juegos, competeixen dos equips de jugadors per obtenir les lletres del taulell mitjançant el vocabulari. Consisteix a distribuir les lletres de l’abecedari al centre del taulell i durant el torn d’un dels equips, aquest treu una carta que dona una definició. En un temps limitat, els integrants de l’equip han de debatre les paraules que se’ls acudeixi que comencin per cada lletra del taulell i que correspongui a la definició. Com més paraules que comencin per cada lletra diguin, més lletres podran acostar-se al seu costat del taulell. L’equip que primer aconsegueixi treure vuit lletres cap al seu costat del taulell guanya.
Aquest joc és una bona alternativa per als nens i nenes amb dificultats en el llenguatge i per millorar el seu vocabulari, ja que es treballa:
Fantasma Blitz és un joc creat per Jacques Zeimet i distribuït per Devir Iberia, el qual presenta una proposta d’entreteniment ideal per aquells nens i nenes amb dificultats d’atenció o signes de TDAH. El fantasma ha fet fotografies dels seus objectes preferits per tot el castell, però la càmera estava encantada i les formes i colors dels objectes no apareixen en la seva forma original en algunes de les fotografies. A partir dels objectes originals disposats al centre de la taula, els infants hauran d’ajudar al fantasma a trobar les fotografies que mostren la forma i color original de l’objecte.
Gràcies al joc “Fantasma Blitz”, es pot treballar:
Visita l’Instagram de NeurekaLAB per descobrir més jocs recomanats per posar en pràctica l'aprenentatge basat en el joc i els serious games tant a l'aula com a casa.
Evidència científica:
Alfadhli, Shoug; Alsumait, Asmaa (2015) Game-Based Learning Guidelines: Designing for Learning and Fun. International Conference on Computational Science and Computational Intelligence (CSCI), 2015, pp. 595-600, doi: 10.1109/CSCI.2015.37.
García-Redondo, Patricia; García, Trinidad; Areces, Débora; Núñez, José Carlos; Rodríguez, Celestino (2019) Serious Games and Their Effect Improving Attention in Students with Learning Disabilities. International Journal of Environmental Research and Public Health 16, no. 14: 2480.
Acompanyem als nostres infants a superar les dificultats d'aprenentatge