Responsive image

< Blog sobre les dificultats d'aprenentatge


El potencial de l’ABJ: 5 llibres imprescindibles per comprendre i aplicar l’aprenentatge basat en el joc

La formació contínua del professorat i la implicació activa de pares i mares són aspectes indispensables per garantir que l'educació evolucioni al mateix ritme que els canvis socials i tecnològics. Els agents educadors exerceixen un paper fonamental en la preparació dels estudiants per afrontar els reptes d'un món en constant transformació. La incorporació de metodologies pedagògiques innovadores, com l'aprenentatge basat en el joc (ABJ) i els serious games, requereix una formació actualitzada, ja que aquest enfocament no només fomenta el desenvolupament acadèmic, sinó també les habilitats socials i emocionals essencials per a la vida moderna.

Què és l’ABJ?

Fomentar una educació basada en l'experiència i la motivació és essencial per a l'èxit de l’alumnat, especialment durant les etapes inicials de la seva educació. En aquest context, l'aprenentatge basat en el joc (ABJ) i els serious games emergeixen com una metodologia pedagògica efectiva per fer partícip a l’alumnat en un aprenentatge actiu. A través del joc, els infants no només assimilen coneixements de manera lúdica, sinó també desenvolupen habilitats socials, emocionals i cognitives de manera integral, per fomentar així un aprenentatge actiu i significatiu que perdura en el temps.

Aquesta metodologia adquireix una importància significativa entre els estudiants que enfronten dificultats d'aprenentatge, sovint desconnectats i amb manca de motivació durant el seu procés formatiu, ja que proporciona una manera d'ensenyar dinàmica, adaptada al perfil de cada estudiant i promou la seva participació activa.



Lectures recomanades per aplicar l’ABJ a l’aula i a casa


Per actualitzar-se en una educació canviant i dinàmica, cal explorar la lectura de materials que proporcionin idees i consells pràctics per aplicar l'aprenentatge basat en el joc tant en l'entorn escolar com a casa. A continuació es proposen cinc recomanacions bibliogràfiques que constitueixen recursos de gran valor per a educadors, mares i pares, que ofereixen una perspectiva enriquidora sobre la manera efectiva d'integrar aquest enfocament innovador d'aprenentatge en diversos contextos.



En clase sí se juega


Un llibre que trasllada els lectors al fascinant món de l'aprenentatge a través del joc. L'autor, mitjançant la seva pròpia experiència com a estudiant, es posa en la pell dels alumnes i reflexiona sobre els moments més memorables de la seva etapa escolar. Amb una perspectiva àmplia, argumenta que el joc no només és divertit, sinó també és una eina poderosa per desenvolupar una gran quantitat d’aptituds i habilitats cognitives, físiques, emocionals i socials.

Sánchez Montero destaca la tendència actual cap a una educació que posa l'alumne al centre del procés d'aprenentatge i l'encoratja a ser el protagonista de la seva pròpia educació. Com a docent experimentat, l'autor comparteix com la seva pròpia pràctica educativa s'ha enriquit a través de la integració del joc com a eina pedagògica. El llibre proporciona metodologies i exemples pràctics que els docents poden aplicar a l'aula i incorporar en la seva pràctica diària, per crear així un entorn d'aprenentatge basat en l'experiència el qual fa que sigui més memorable per als alumnes.



Aprende jugando


Una obra que ofereix una visió innovadora sobre com fomentar l'aprenentatge dels infants a través del joc. Escrit per Pepe Pedraz, un dissenyador especialitzat en el desenvolupament de jocs narratius i experiències basades en el joc, el llibre transporta al lector a l’apassionant món de cinc nenes que descobreixen l’encant de l'aprenentatge mitjançant experiències de joc. Amb un enfocament específic en l'àmbit domèstic, el llibre proporciona als pares i a les mares una guia pràctica amb exemples concrets per treballar valors importants a través del joc.

Pedraz destaca l'ús dels jocs de rol com a eina pedagògica, ressaltant el seu poder narratiu per involucrar els infants en aventures on ells prenen decisions importants. A través d'aquest enfocament, els infants no només aprenen, sinó també es converteixen en els arquitectes de les seves pròpies històries.



¿Jugamos?


Una lectura transformadora que aborda les limitacions del sistema educatiu actual i proposa una alternativa innovadora: el joc com a eina per superar les barreres que impedeixen l'aprenentatge. L'autora, fundadora de MARINVA, una consultora especialitzada en l'ús del joc com a metodologia per a la transformació educativa, ofereix una perspectiva trencadora i motivadora sobre l'aprenentatge.

Mitjançant la narrativa de l'Alícia en el País de les Meravelles, l'autora convida els lectors a endinsar-se en una aventura ludificada, on cada capítol és una porta a explorar custodiada pels personatges del conte. A mesura que el lector avança, obté claus i recursos per omplir el seu "barret lúdic", per tal de reforçar la idea que el joc no només és una eina d'entreteniment, sinó una via poderosa per connectar amb la curiositat i la passió pel saber. A través d'aquesta obra, l'autora defensa que l'aprenentatge motivador i experiencial pot transformar la manera com els infants perceben l'escola i anima a tots els agents educadors a considerar la ludificació com a eina per a la transformació en el procés d'ensenyament-aprenentatge.



Desafío en el aula


Un recurs útil per a tots els docents que busquen noves maneres de plantejar la seva tasca educativa. Aquest manual de consulta defineix de manera clara i concisa els jocs d'escapada a l'aula i ofereix exemples pràctics sobre com incorporar-los en el context educatiu. Dividit en dues parts, la primera introdueix els fonaments essencials dels jocs d'escapada, centrant-se en com aquesta innovadora metodologia pot transformar la dinàmica educativa. La segona part d'aquesta obra va més enllà, proporcionant eines pràctiques i presentant deu jocs d'escapada específicament dissenyats per a l'entorn educatiu.

Amb recursos detallats i propostes creatives, aquest llibre no només serveix com a guia teòrica, sinó també com a manual pràctic per aquells que desitgen implementar aquesta emocionant i participativa metodologia a l'aula. A través d'aquesta lectura, els docents descobriran noves maneres de captivar l'interès dels seus alumnes i transformar la seva experiència educativa cap a una dinàmica més interactiva i enriquidora.



Juegos STEM en los rincones de aprendizaje


Una lectura essencial per als educadors que busquen integrar la ciència, la tecnologia, l'enginyeria i les matemàtiques de manera creativa i efectiva des de l’educació infantil. Amb més de cent jocs STEM, el llibre ofereix una visió completa sobre com implementar activitats integrades en diferents racons d'aprenentatge, que abasten àrees com l'art, la lectoescriptura, els blocs, el joc dramàtic, la música, les matemàtiques i la ciència. A través del concepte d’"aprenentatge per racons", les autores presenten una metodologia que defineix espais delimitats de la classe on els infants, individualment o en petits grups, poden participar simultàniament en diverses activitats d'aprenentatge.

Aquest llibre no només proporciona una àmplia gamma d'activitats pràctiques, sinó també destaca la importància de l'aprenentatge actiu per al desenvolupament integral dels estudiants des de la infància. A través d'aquesta obra, els educadors descobriran diversos jocs per fomentar la curiositat, la resolució de problemes i la col·laboració en un entorn d'aprenentatge diversificat, el qual contribueixi a la preparació dels infants per a un futur impulsat per la tecnologia i la creativitat.

Comença amb NeurekaLAB

Acompanyem als nostres infants a superar les dificultats d'aprenentatge