Responsive image

< Blog sobre les dificultats d'aprenentatge


La tecnologia digital aplicada en l’educació: beneficis i preocupacions

La tecnologia digital aplicada en l’educació: beneficis i preocupacions

En el transcurs del creixement accelerat de la tecnologia digital, aquesta s'ha infiltrat en l'entorn educatiu de manera significativa. Aquesta evolució vertiginosa planteja un repte per als docents, ja que requereixen adaptar-se a un nou paradigma educatiu que integra dispositius electrònics, aplicacions interactives i eines digitals innovadores. Més enllà de la simple introducció d'aquests nous aparells, aquesta transició redefineix la manera com els infants aprenen i interactuen amb el coneixement.

L’aplicació de la tecnologia en l'ensenyament no només obre un ampli ventall d'oportunitats, sinó també genera interrogants sobre com aquesta pot millorar l'aprenentatge. Això convida a reflexionar sobre els reptes i les preocupacions en aquest nou ecosistema educatiu. L’aplicació tecnològica exigeix un procés d'adaptació i aprenentatge per tal de maximitzar els beneficis que pot aportar a l'educació dels estudiants.

La tecnologia en l’educació

Les eines digitals han permès l'adaptació dels recursos educatius a les necessitats individuals dels alumnes.

La integració de la tecnologia a l'educació ha donat lloc a múltiples casos d'èxit que han transformat les dinàmiques d'aprenentatge. S'han observat escenaris en què els estudiants s'immergeixen en entorns interactius i dinàmics, fomentant la seva participació i motivació. Les eines digitals han permès l'adaptació dels recursos educatius a les necessitats individuals dels alumnes, oferint una experiència d'aprenentatge més personalitzada. No obstant això, malgrat aquests èxits, encara hi ha barreres a superar. Sovint la manca de coneixement o formació específica pot conduir a un ús inadequat de la tecnologia a les aules, limitant-ne els beneficis potencials.

És vital comprendre que la presència de dispositius electrònics no garanteix una millora o perjudici automàtics en l'ensenyament. Segons diversos estudis en aquest àmbit, la tecnologia digital no té efectes rellevants en l’educació, sinó més aviat l’ús que se’n faci d’aquesta. Això implica no només dominar les eines tecnològiques, sinó també desenvolupar habilitats pedagògiques per aconseguir un aprofitament òptim d'aquests recursos en l'educació.



Beneficis de la tecnologia aplicada en l’educació

Beneficis de la tecnologia aplicada en l'educació. 1) Millora de l'aprenentatge a través de recursos interactius; 2) Personalització automàtica de l'ensenyament segons les necessitats de l'infant; 3) Foment de la col·laboració i la creativitat; 4) Preparació dels infants per al futur digital.

La integració efectiva de la tecnologia a l'educació no es limita a la mera presència de dispositius digitals a les aules, sinó que radica en la comprensió profunda de les característiques específiques de les diferents tecnologies i la seva aplicació planificada. És crucial establir una estratègia educativa meticulosa, adaptada a les necessitats individuals dels estudiants.

Diversos estudis concorden en alguns dels beneficis de la integració de la tecnologia en l’educació:


  • Millora de l’aprenentatge a través de recursos interactius. L'ús de recursos interactius proporciona una experiència més dinàmica i captivadora, fomentant la motivació i la participació dels estudiants a les aules.
  • Personalització de l’ensenyament segons les necessitats de l’estudiant. La personalització de l'ensenyament mitjançant la tecnologia permet ajustar el ritme i el contingut educatiu a les necessitats específiques de cada estudiant, optimitzant-ne el progrés.
  • Foment de la col·laboració i la creativitat. La tecnologia fomenta la col·laboració entre els estudiants i estimula la creativitat mitjançant eines i plataformes que permeten el treball conjunt.
  • Preparació dels estudiants per al futur digital. L’aplicació de la tecnologia en l’entorn educatiu prepara els estudiants per a la integració del coneixement digital, dotant-los de les habilitats i la comprensió necessàries per adaptar-se en un món cada vegada més digitalitzat.


Preocupacions i riscos de la tecnologia en l’educació

L'augment de l'ús de la tecnologia a l'educació planteja diverses preocupacions i riscos que requereixen una consideració atenta. Una de les inquietuds destacades és la possibilitat de dependència excessiva dels dispositius tecnològics, que podria reduir la capacitat dels estudiants per a l'autoregulació i la concentració en tasques que no requereixin l'ús de la tecnologia, impactant negativament en el seu aprenentatge.

Un altre dels efectes adversos que s’ha observat en l’ús no regulat de la tecnologia en infants i joves és la presència de problemes de conducta associats a l'ús inadequat o excessiu de la tecnologia a les aules, derivant en la manca d'atenció, la impulsivitat o la reducció de les habilitats socials i comunicatives.

Per aquest motiu és important abordar aquests riscos amb una perspectiva estratègica. Cal implementar mesures que promoguin un ús responsable de la tecnologia, fomentar l'equitat d'accés i establir límits clars per aconseguir un equilibri entre els avantatges de la tecnologia i els riscos associats. Aquesta consciència permetrà aprofitar els beneficis de la tecnologia a l'educació sense comprometre el benestar dels estudiants.



Consideracions i recomanacions validades de la tecnologia en l’educació

Consideracions i recomanacions validades de la tecnologia en l'educació. 1) Establir límits clars d'ús de la tecnologia a l'aula; 2) Formació adequada dels docents per a una integració efectiva; 3) Promoure un ús equilibrat entre la tecnologia i altres mètodes d'aprenentatge; 4) Supervisió i suport per a un ús segur i responsable de la tecnologia.

Un recent comunicat de l’Associació Espanyola de Pediatria (AEP) posa de manifest la necessitat de protegir la salut física, mental, sexual i social dels infants i adolescents davant del mal ús de la tecnologia digital, la qual, aplicada sense una regulació conscient, pot influir negativament en el neurodesenvolupament i l'aprenentatge durant aquestes etapes vitals. Tot i la manca d'evidències conclusives sobre els beneficis de prohibir indiscriminadament l'ús dels dispositius mòbils, l'AEP insisteix en la importància d'establir una regulació que imposi als programes infantils el compliment d'obligacions específiques.

Davant d’aquesta preocupació, l’AEP remarca la necessitat de proporcionar coneixement i formació sobre la tecnologia a tots els nivells, des de la infància i l'adolescència fins als pares, educadors i la comunitat en general. A través del Pla Digital Familiar de l'AEP, es promou un ús saludable de la tecnologia com a eina fonamental per preservar la salut i el benestar dels joves en l'entorn digital actual.

Tenint en compte les consideracions de l’AEP sobre l’ús de tecnologia a les aules i els diversos estudis que han observat la integració de la tecnologia en l’educació, es poden recollir les següents recomanacions generals:


  • Establir límits clars d’ús de la tecnologia a l’aula. Definir normes i pautes específiques sobre quan i com es pot utilitzar la tecnologia durant les classes per assegurar un ús adequat i productiu.
  • Formació adequada dels docents per a una integració efectiva. Proporcionar als educadors una preparació completa i continuada sobre com incorporar i emprar de manera eficaç les eines tecnològiques dins del currículum escolar.
  • Promoure un ús equilibrat entre la tecnologia i altres mètodes d’aprenentatge. Fomentar la diversificació de les estratègies pedagògiques, aplicant la tecnologia com a recurs complementari en l'aprenentatge, no com a substitut exclusiu d'altres formes d'ensenyament.
  • Supervisió i suport per a un ús segur i responsable de la tecnologia. Garantir una supervisió constant i el suport necessari perquè els estudiants utilitzin les tecnologies de manera segura, entenent els riscos associats i adoptant pràctiques responsables mentre es connecten al món digital.


Evidència científica:

Higgins, Steven; Xiao, ZhiMin; Katsipataki, Maria (2012). The Impact of Digital Technology on Learning: A Summary for the Education Endowment Foundation. Education Endowment Foundation (EEF) (United Kingdom); Durham University (United Kingdom). ERIC Number: ED612174. https://eric.ed.gov/?id=ED612174

Sanders, T., Noetel, M., Parker, P. et al. (2023). An umbrella review of the benefits and risks associated with youths’ interactions with electronic screens. Nat Hum Behav. DOI: 10.1038/s41562-023-01712-8.

Comença amb NeurekaLAB

Acompanyem als nostres infants a superar les dificultats d'aprenentatge