La implicació científica ha jugat un paper destacat per detectar en els primers anys de vida d’una persona la presència de dificultats d’aprenentatge. El desenvolupament cognitiu i d’habilitats pren rellevància durant aquest període, resultant important prestar atenció al procés d’aprenentatge de l’infant a primerenca edat. Gràcies als avenços en la investigació sobre l’aprenentatge, es pot identificar a temps qualsevol alteració neurobiològica de l’infant durant la seva etapa acadèmica.
Les dificultats d’aprenentatge són presents des de naixement, però sovint no es detecten fins que l’infant mostra qualsevol indicador de què existeix alguna dificultat específica per seguir el ritme acadèmic en alguna àrea determinada, tot i comptar amb un entorn favorable per al seu desenvolupament. Tot i que aquesta condició neurobiològica no té cura, sí que es pot frenar l’impacte negatiu si es detecta i es dona suport a temps, permetent l’assoliment del seu curs acadèmic i la seva adaptació a les exigències laborals i socials. Conèixer les diferents dificultats d’aprenentatge ajudarà a determinar les accions que cal prendre en cada cas.
És el trastorn més reconegut entre la població i fa referència a les dificultats davant la lectura. Les persones amb dislèxia presenten dificultats durant l’aprenentatge quan la informació s’ha d’interpretar per mitjà de la lectura.
Alguns indicadors de la dislèxia són:
És el trastorn que afecta l’expressió escrita. Les persones amb disgrafia solen tenir problemes a l’hora d’escriure, especialment a mà - mètode d’escriptura més habitual durant la infància. Sovint aquest trastorn està vinculat amb una descoordinació motora durant l'escriptura.
Alguns indicadors de la disgrafia són:
S’anomena discalcúlia al trastorn en l’adquisició de les habilitats matemàtiques i dificultats durant el processament numèric i el càlcul. Les persones amb discalcúlia no tenen cap problema per seguir el ritme acadèmic en general, però tenen dificultats davant els números i el raonament matemàtic.
Alguns indicadors de la discalcúlia són:
El trastorn d’aprenentatge no verbal (TANV) es caracteritza per la presència d’un contrast amb bones competències verbals però amb dificultats en les competències visuoespacials, motores i socials. Les persones amb TANV comprenen la informació verbal, però tenen dificultats per reconèixer qualsevol mena de comunicació no verbal.
Alguns indicadors del trastorn d'aprenentatge no verbal són:
És la limitació de l’adquisició del llenguatge. Les persones amb trastorn específic del llenguatge (TEL), tot i tenir habilitats cognitives normals, presenten alteracions amb la comprensió i l’ús del llenguatge, ja sigui a l’hora de parlar - TEL oral - com a l’hora d’escriure - TEL escrit.
Alguns indicadors del trastorn del llenguatge són:
Identificar les causes de les dificultats d’aprenentatge d’un infant en el seu entorn acadèmic, permet establir una actuació específica per tal de millorar el desenvolupament i el seu assoliment escolar. L’acompanyament durant el procés d’aprenentatge és crucial per conèixer les fortaleses i febles de l’infant en cada una de les capacitats, habilitats i diferents àrees de coneixement.
NeurekaLAB ofereix diferents eines que permeten una detecció precoç de la presència de dificultats d’aprenentatge. Aquestes eines no reemplacen una avaluació diagnòstica, però ajuden a crear un perfil cognitiu dels infants i determinar la necessitat d’acudir a una avaluació professional.
Acompanyem als nostres infants a superar les dificultats d'aprenentatge